Erotske pesme iz naroda – Ostaviće vas bez teksta Vukova poezija iz Crvenog bana

1
9093

Srpska narodna poezija oduvek je obilovala erotikom. Međutim, od svih pesama koje je Vuk Stefanović Karadžić zapisao u narodu, i danas nas najviše intrigiraju one “bezobrazne” u kojima dominiraju “sramotne reči”. U njima, svakako, erotika najviše preovladava. One nisu zaslužile da budu objavljene u Vukovim zbirkama i ostale su skrajnute. Zašto?

kul-Vuk-Karadzic

Svakako da nisu umetnički najvrednije, niti u rangu epskih i lirskih, ženskih, pesama sa elegičnim tonovima. Svakako je i da se razlikuju upravo zbog eksplicitnog i prostog rečnika koji se u njima upotrebljava. Međutim, ako su baš te reči zabeležene upravo u našem narodu i bile korišćene naširoko kod tog istog naroda… ako ih je i Vuk sam uneo u svoj Prvi rječnik iz 1818, nije sasvim jasno zašto od ovih pesama većina čitalaca i dan danas zazire, kao da je reč o nečemu toliko skaradnom što nije na visini Vukovog zadatka.

Kako u narodnom govoru postoje, zašto bi bilo čudno da se nađu u ostvarenjima narodnog pevača?! Tako je Vuk u Rječnik uveo reči poput guzičetina, jebucanje, kuropecanje, pičkaroš, prdačina i td. On je, kao verni etnograf, predstavio govorni narodni jezik baš kako je i čuo, i tako sačuvao autentični  narodni duh od anonimnosti.

Pročitajte i  Volovi šetaju po ulicama: OVAKO je izgledao Beograd davne 1922. godine (VIDEO)

Vuk Stefanovic Karadzic

U ovim Vukovim erotskim pesmama krije se prava i ogoljena slika narodnog bića koja ume da bude šaljiva i komična, ali je često i ozbiljna. U njima su najčešće neko momče i devojče koji se opklade da će provesti noć zajedno, ali da neće stupiti u seksualni čin. Devojka je ta koja se obično pokaže manje izdržljivom, a muškarac manje strpljivim. Tu su i pesme o švalerima, devojke koje se iskradaju u “šiškanje”… Čak se i polni organi izvesno predstavljaju i opisuju, te porede sa raznim predmetima ili im se pripisuju neke situacije, pa se tako svade pica i guzica, pa jedna na kraju bolje prođe od druge.

Predstavljamo vam neke od pesama iz knjige Crven ban:

Opklada momka i đevojke

Govorilo momče neženjeno,
govorilo lijepoj đevojci:
„Od’, đevojko, da se opkladimo
u tvoj đerdan i u konja moga:
da jedinu noćcu prenoćimo,
da se jedno drugog ne mašimo.”
Što rekoše, to i učiniše.
Kad je bilo oko polunoći,
al’ govori lijepa đevojka:
„O junače, obrni se k meni –
mrtvoga te majka obrtala!
Zagrli me – usale ti ruke!
Poljubi me – istrula ti usta!
Ujedi me – ispali ti zubi!”

Pročitajte i  Prelivena pita koja se topi u ustima: Ovo je najbolji recept za jelo od gotovih kora

Da je sreća

Da je sreća i od Boga daća,
Ne bi žene ni nosile gaća,
Već košulju dokle gaće vežu.

Gost

Svaka tica lepo poje –
Ali kos! Ali kos!
I domaćin dobro jebe –
Ali gost! Ali gost!

Starac i baba

Sitna kiša rominja,
Starac babu kominja
U livadi na kladi,
Teško starcu na babi!

1464727065

Huda komšinica

Svadila se pica i guzica,
Guza pici tijo besedila:
“Ao pico, uda komšinice,
Meni tvoji gosti dodijaše –
Tebe jebu, mene s mudi tuku!”

Uhvaćena

Ja posijah bob i dinje,
Navrani se devojčica,
Dinje brati, bob zobati.
Ja je čekah jednu veče,
Ja je čekah i dočekah,
Stavih ruku u nedarca,
U nedarca dva krastavca,
Nit’ su zrela, ni prezrela,
No najlepša za grizenje,
Stavih ruku malo niže,
Malo niže, niže pupka,
Ispod pupka dinja pukla,
A iz dinje voda teče,
Nagnah konja te napojih
I jedva se ja odvojih.

Pročitajte i  Leskovački rečnik za početnike: Vodič za brzo savladavanje južnjačkih "bezobraznih" izreka

I na kraju, da damo odgovor na pitanje zašto se ove pesme najčešće čitaju krišom i gotovo ne pominju kad je Vukov sakupljački rad u pitanju…

Ne bismo rekli da je reč o patrijarhalnom stidu i moralu kod naših ljudi, već o lažnom osećaju stida. Svakog čoveka koji ih pročita, pesme će sigurno naterati na smeh. A posle tog smeha čovek mora jednostavno priznati kako se baš iza svih tih slikovitih erotskih predstava krije gotovo prostudirana životna istina. Zato nema razloga da se ove pesme ne prihvate onakvima kakve jesu – bez stida i zazora.

I ne budimo lažni pravednici, u današnjem svetu pornografije i javnog srama, filmova, spotova i rijalitija punih nepotrebne golotinje, ove Vukove pesme su pravi biser i blago one prave naivne i “meke” erotike koja je potekla iz naroda.

OPANAK

Inicijalizacija u toku...

1 KOMENTAR

  1. Erotske pesme su namenjene usmenom prenošenju. Isključivo u 4 oka, u datom trenutku i na datom mestu. Pa neko već zna, a nekom dođe, baš tada, pa sam speva na licu mesta. Prosto k’o pasulj (2 sata posle jela). One nisu namenjene javnom čitanju i prenošenju s kolena na koleno. Nije im dato to dostojanstvo. I zato ih i treba ostaviti pod jorgan – planinom. Ne bojte se, preživeće kao i do sad što su. Nije Vuk njih štampao zato što je bio umetnička duša, nego radi toga da bi se narugao svojim školovanim sunarodnicima pokušavajući da ih predstavi kao lažne moraliste i samim tim sebe kao jedinog iskrenog moralistu.
    Kažete … ,,I ne budimo lažni pravednici, u današnjem svetu pornografije i javnog srama, filmova, spotova i rijalitija …” – ja bih dodao i ,,nasilja, pedofilije, homoseksualnosti, organizovanog kriminala, podmićivanja, izdajništva…” – da ne nabrajam dalje. I – šta sad? Ako ne možeš da ih pobediš, a ti im se pridruži? Je li to rešenje? Psi laju, karavani prolaze, a na nama je da biramo s kime ćemo.

POSTAVI ODGOVOR

molimo unesite svoj komentar!
ovdje unesite svoje ime