После ајвара и роштиљ-меса, Лесковац је добио још један производ са заштићеним географским пореклом. Лесковачка спржа је специјалитет који се прави од свињског меса по посебној рецептури.

Поносни су на ћевапе, пљескавице, ражњиће, али када их питате шта највише воле, Лесковчани ће рећи: спржа. Прави специјалитет гурманска посластица без које се не може замислити мени у било ком лесковачком ресторану. А шта је, у ствари, спржа?

“То је нешто између чварака и дуван-чварака, и добија се топљењем сланине, односно масти од леђне шарене сланине”, објашњава Жарко Бојовић са Високе пословне школе струковних студија.

Pročitajte i  Један од најтужнијих празника: Обележавамо Сабор 70 светих апостола! Ако сте у невољи и треба вам помоћ данас изговорите ОВЕ речи

Припрема се, истиче, по посебној рецептури доста дуго, десетак сати. “Врло је захтеван производ, а у суштини веома здрав, јер без обзира на то што је пун масти, не додају се никакави адитиви”, указао је Бојовић.

Спржа може се служи на различите начине: као хладно или топло предјело, али и као главно јело. Лесковчани је највише једу у зимским месецима, са алевом паприком, уз туршију.

Pročitajte i  Шта треба урадити са новчићем из чеснице: Ако желите да вас читаве године прати срећа испоштујте овај стари обичај

Углавном се једе у хладним данима зато што је енергетски врло јака, врло издашна, каже Бојовић.

Заштита географског порекла и брендирање спрже дошло је, како кажу кланичари, у правом тренутку. Пре утврђивања стандарда у производњи спрже, основано је удружење од девет чланова произвођача и сточара, углавном из Лесковца, а процес сертификације праћен је у кланици у Лебану.

Према речима Ненада Дејановића, цертификација је трајала доста дуго. “Скоро две године, уз праћење професора са Технолошког факултета који су све време били у контакту са нама, све док нисмо достигли потребан ниво и потребне стандарде”, навео је Дејановић.

Pročitajte i  Његов успех поновљен је тек 100 година касније! Ово је био ПРВИ СРБИН на Олимпијади - Није му било равног!

Спржа се производи углавном у зимским месецима. Међутим, после брендирања кланичари планирају да знатно прошире капацитете јер је потражња велика и лети, када на одмор долазе наши људи који раде у иностранству и који се не враћају назад без свог омиљеног специјалитета.

РТС

Inicijalizacija u toku...

POSTAVI ODGOVOR

молимо унесите свој коментар!
овдје унесите своје име