Tomina nedelja, osmi dan nakon Vaskrsa, posvećena je svetom apostolu Tomi. Tomina nedelja poslednji je dan vodene, prazne odn. trapave sedmice, prve nedelje po Uskrsu. U danima između Vaskrsa i Tomine nedelje vrata raja su otvorena, i smatra se da onaj ko tad umre ide pravo u raj.
Kao i svaka nedelja, i ova je dan za odmor. Naziv je dobila po apostolu Tomi. Po biblijskom učenju, Isus Hristos se po vaskrsnuću javio svojim učenicima, ušavši kroz zatvorena vrata. Osvedočivši se u njegovo vaskrsnuće, ova jedanaestorica su to ispričala dvanaestom (Tomi), koji je u trenutku Isusovog javljanja bio odsutan, no on im odgovori: „Ne verujem, dok to ne vidim.“
Osmog dana po Vaskrsu je Isus Hrist ponovo došao među svoje učenike, zatekavši ih sve na okupu i prekoreo Tomu što nije odmah u njegovo vaskrsnuće poverovao. Otuda je Toma, čije ime na jevrejskom znači Blizanac, dobio nadimak Neverni.
Uverivši se, tako, lično u Hristove rane i njegovu besmrtnost, Toma je postao jedan od najdoslednijih pobornika hrišćanstva, koje je širio u Palestini, Persiji i Indiji. Stradao je izboden kopljima, u indijskom gradu Melipuru, zato što je suprugu i sina tamošnjeg cara preobratio u hrišćanstvo.
Običaji
U narodu je ova nedelja poznata i kao vodena. „Valja se“ da mladići i devojke izađu na potoke i reke, prskaju se i bacaju u vodu cvetne vence, a sve kako bi umilostivili vodene demone.
U nekim mestima se proslavlja kraj vaskršnjeg ciklusa blagih ili svetlih dana. Ponegde se do sutra čuvaju crvena uskršnja jaja i danas se daju deci da se kucaju, a stariji se obavezno pozdravljaju sa: „Hristos voskrese“.
Od Tomine nedelje se opet vrše molitve za umrle, nakon prekida unutar perioda koji je počeo od Lazareve subote. Na dan posle Tomine nedelje, u Pobusani ponedeljak, služe se parastosi na grobljima, čime živi kao da čestitaju svojim pokojnim rođacima i prijateljima radosni praznik Vaskrsenja Hristovog.
Zbog toga u nekim delovima zemlje danas farbaju jaja koja će prvo dati deci da pojedu, u čast života i zdravlja, a ostatak će odneti na groblje. Narod kaže, da se i mrtvi „počaste“ i obraduju Hristovom vaskrsenju.