Након што је хрватски кореограф Роналд Савковић, који је претходних дана у Београду радио на балету “Хазарски речник – Ловци на снове”, по одласку из Србије на друштвеним мрежама оставио поруку “Не питај ме ништа, једва остах жив у тој смрдији. Страшно”, Александар Гаталица, писац и председник УО Народног позоришта, послао је писмо “Блицу” које преносимо у целости.
“Поштоване колеге из “Блица”, морам написати неколико редова након постова Роналда Савковића, кореографа балета “Хазарски речник”. Пишем као председник УО Народног позоришта, али пре свега као писац.
Ја, лично, никад нисам чуо да неко културну сцену Србије зове културном сценом Смрдије, а ако то неко чини, он се не налази у кругу мојих сарадника, или пријатеља, па чак ни у кругу мојих непријатеља и поетичких неистомишљеника. Културну сцену Србије сматрам најдоминантнијом у региону Балкана, не само у једној односно другој уметности, не само у овом или оном поетичком погледу, већ у целости, премерљиво бројкама и догађајима.
То да утицај српске књижевности у региону (Великић, Петковић, Басара) далеко премашује уплив свих осталих књижевности у Србији, мислим, не треба доказивати. Ако неко мисли да је и ово непроверљиво, довољно је само погледати број излагача на Београдском сајму књига и упоредити с било којим сајмом у региону. Потом, довољно је број продатих књига добитника Нинове награде упоредити с бројем продатих примерака добитника било које националне награде у региону. На крају и нешто сасвим свеже: поредак земаља по броју улазака на највећи говорни сајт поезије на интернету Лyриклине у Берлину: Немачка 313.691 улазак, САД 38.799, Аустрија 38.112 и Србија на четвртом месту 35.266, морам додати и ово Хрватска на 40. месту са 1.825 улазака.
О утицају нашег алтернативног театра, као и оног из великих позоришних кућа није потребно причати. Само број представа с којима је Народно позориште гостовало у региону, премашује број представа које су гостовале у Народном позоришту, а о гостовањима Дах театра, Битеф театра и других компанија да се не говори.
О упливу нашег сликарства и концептуалне уметности другом приликом. Сад још један податак: нетачно је да је Роналд Савковић добио хонорар од 10 милиона динара. Укупни трошкови продукције Хазарског речника су износили 9 милиона, а Народно позориште учествовало је са 6 милиона динара. Кореограф је, дакле, у “Смрдији”, зарадио знатно мање, тачно према одобреном буџету Народног позоришта.”
Блиц