21. новембар (8. новембар по старом календару) је дан који је Српска православна црква посветила свим анђелима и првом међу њима архангелу Михаилу.
Анђели (анђео је грчка реч и значи весник) су духовна, бестелесна бића, извршавају Божји промисао, има их веома много и према хијерархији су подељени у девет рангова или чинова.
Највиши међу седморицом анђела, Михаило, има врло важну дужност код сваког човека на земљи –
Анђели се на иконама увек сликају у људском облику као млади људи. Они немају телесних жеља и брига као људи па вечно остају млади и лепи, а пошто лете где их Бог пошаље, на икони им се сликају и крила. Сваки човек на дан крштења добије свог анђела, који се назива анђео мирни, верни учитељ, чувар душа и тела. Ти анђели чувају човеку живот и здравље и пазе да човек, због свог незнања и несмотрености не направи какву погрешку. Обучени су у белу одећу, плаштове, у знак чистоте и невиности.
Највиши међу анђелима су седморица арханђела, међу којима је Михаило, који има још и титулу архистратига, а по којем је овај празник добио име. На иконама се архангел Михаило представља са крилима, у војводској одежди, као борац, са мачем у једној и кантаром у другој руци, јер, према народном веровању, он у часу смрти узима људску душу. Овај празник установљен је у четвртом веку нове ере. Архангел Михаило, заштитник лозе Немањића, једна је од светаца који ужива велико поштовање у нашем народу.
Постоји посебнан значај зашто се овај арханђел слави БАШ у месецу новембру –
Од давнина људи су празновали анђеле Божије, али се често то изопачило у њихово обожавање. Јеретици су их понекад тумачили као богове или их пак сматрали створитељима читавог видљивог света. На 4-5 година пре Првог васељенског сабора одржан је Лаодикијски помесни сабор и, својим 35. правилом, установио исправно поштовање анђела. У време римског папе Силвестра и александријског патријарха Александра установљен је овај празник архистратига Михаила и осталих сила небеских у новембру. Зашто баш у новембру? Новембар је заправо девети месец од месеца марта, који се сматра тренутком стварања света. А девети месец после марта узет је због девет анђелских чинова који су најпре створени.
Свети Дионисије Ареопагит, ученик апостола Павла, описао је ових девет чинова у књизи “О небесној Јерархији”. У тој строгој анђелској хијерархији, војвода анђелске војске је архистратиг Михаил, јер је својим деловањем спасао многе анђеле отпале од Бога, које је Луцифер повукао са собом у пропаст. Међу анђелима влада савршена једнодушност и строга хијерархија у послушности нижих чинова према вишим, а свеукупно светој Божијој вољи.
Име Михаило у преводу значи…
Сваки народ има свог анђела хранитеља, а осим тога и сваки хришћанин има свога анђела хранитеља. Треба се увек сећати да ма шта ми чинили, јавно или тајно, чинимо у присуству свога анђела хранитеља. А на дан Страшнога Суда сабраће се мноштво анђела небесних светих око престола Христова, и пред свима њима објавиће се дела, речи и помисли свакога човека.
Да анђели Божји непрекидно опште са овим светом, о томе сведочи Св. писмо јасно и непобитно. Које из Светога писма, које из Светога предања, Црква православна дознала је имена седморице началника ангелских сила, и то: Михаила, Гаврила, Рафаила, Урила, Салатила, Јегудила, Варахила (уз то неки спомињу и осмог – Јеремила).
Михаил на јеврејском језику значи: ко је као Бог или ко је раван Богу ? Св. Михаил изображава се још од првих времена хришћанских као војвода, који у десној руци држи копље, којим потире Луцифера, сатану, а у левој палмову зелену гранчицу. На врх копља има платнену траку са црвеним крстом. Арханђео Михаил сматра се нарочито чуварем вере православне и борцем против јереси верских.
Шта значе имена осталих аргхангела: Гаврила, Рафаила…
Св. Гаврило значи – муж Божији или крепост Божија. Он је благовеститељ тајни Божјих, нарочито тајне богооваплоћења, и свих осталих тајни, које с оном стоје у вези. Изображава се: у десној руци држи фењер са запаљеном свећом унутра, а у левој огледало од зеленог камена јасписа. Огледало означава премудрост Божију, као тајну скривену.
Св. Рафаило значи – исцељење Божије, или Бог исцелитељ (Тов. 3,17; 25,15). Изображава се: десном руком води Товију, који носи рибу ухваћену у реци Тигру, а у левој држи лекарски алабастар.
Св. Урил – огањ или светлост Божија (3. Јездра 5,16). Изображава се са лицем и очима погнутим, а руке држећи на прсима као на молитви.
Св. Јегудил – светитељ Бога. Изображава се: у десној руци држи венац златан, а у левој троструки бич.
Св. Варахил – благослов Божији. Изображава се: носи у недрима руже беле.
Јеремил – узвишење Божије (3. Јездра 4,36). Поштује се као внушитељ и побудитељ узвишених помисли, које човека уздижу к Богу.