STARAC DIONISIJE OTKRIVA: Koja je razlika između čovečjeg i demonskog duha

Ava Dionisije Ignjat je čuveni rumunski starac i pravoslavni podvižnik. Živeo je do skoro na Svetoj Gori u manastiru Vatoped. Njegove misli i pouke su jednostavne i otrežnjujuće. Smatraju ga svetim čovekom.

starac-rumunski-monah-ava-dionisije-ignjat

Zabeležene su mnoge njegove mudrosti, a mi vam prenosimo deo jednog intervjua u kome je Starac govorio o smislu života, čoveku i sotoni, ali i o izreci: “Roditelji jedu kiselo grožđe, a deci zubi trunu”!

1.Koji je smisao našeg života na ovom svetu?

Jedini smisao i cilj našeg zemnog života jeste da se spasemo, da zadobijemo Carstvo Nebesko. Naš Gospod Isus Hristos nas uči: Budite sveti kao što je svet Otac vaš nebeski. (up. Mt. 5,48).

molitva

Za vreme života na zemlji, uz pomoć blagodati Božije i naših dobrih, hrišćanskih dela možemo dostići svetost. A ako, zbog nedostatka vrline ne možemo da se udostojimo svetosti, treba da težimo da nasledimo rajska naselja. Nemoguće je da istovremeno budeš dobar hrišćanin i da živiš u grehu. Ako činiš greh, udaljuješ se od blagodati Božije i sjedinjuješ se sa nečastivim. Prema tome, udaljuješ se od Crkve, od Svetih Tajni i od bogonadahnutog učenja Crkve samo da bi zadovoljio svoje strasti, koje ti je nečastivi posejao u srce.

2.Kakvo je učenje svetih otaca o duhu čovekovom i duhu demonskom?

Čovekov duh postaje demonski (duh) tj. biva demonizovan kroz greh. Kroz naše vidljive i nevidljive pokrete i misli, djavo seje seme svakog zla u naše srce. Ako čovek prihvati zlo seme u srcu, ono će početi da raste. Ako (čovek) nije trezven i ako ga ne odbaci i očisti svoje srce blagodaću Duha Svetog i svakim dobrim delom, a posebno molitvom, postom, ispovešću i Pričešćem, ono će se ukoreniti i početi da raste. I od tog trenutka, djavo odlazi od čoveka jer je siguran da će ga on slediti i živeti po svojim strastima ne prezajući ni od kakvog zla.

đavo 2

 3.Da li to znači da blagodat Božija odstupa od čoveka i da ga duh razvrata gura u svaku vrstu zla i protivprirodnih grehova, ako je on razuzdan i živi raskalašno?

Upravo tako. Ali još strašnije je što se to prihvata kao nešto sasvim prirodno. Čovek misli i govori da nikako ne može da ne čini te grehove.

otac i deca

Zato od početka moramo paziti na telesnu i duhovnu čistotu. Veliku pomoć ćemo imati u našoj duhovnoj borbi i podvizima, ako očuvamo telesnu i duhovnu čistotu, kao što je to u monaškom životu. A mirjani treba da stupaju u bračne odnose onako kako to Crkva uči, i nakon što su stupili u svetu tajnu braka. Nečastivi sve to zna, zato tako besomučno gura ljude u greh preljube i bluda. Ova mnogobrojna zla u našim vremenima su od demona, koji žele da obeščaste hram Duha Svetog, a to je telo hrišćanina. I posle toga da ga guraju u svaku vrstu zla. Kada jednom učiniš te grehove ne možeš više da se moliš, prestaneš da ideš na Liturgiju, ne ispovedaš se i ne možeš da se vežbaš u vrlinskom životu.

4.Da li se gresi roditelja prenose na decu?

 

Roditeljima koji imaju teške grehove i poroke (razvratnici, alkoholičari, narkomani, pušači itd.) mogu se roditi fizički i mentalno bolesna deca. Ovo i medicina potvrdjuje. Medjutim, ovde dejstvuje i božanska blagodat prisutna u Svetim Tajnama, krštenja, miropomazanja, ispovesti, pričešća, braka, koje pomažu detetovom spasenju.

otac i sin

Ali gresi koje roditelji čine nakon rodjenja deteta takodje mogu imati negativne posledice na duhovno i telesno stanje njihovog deteta. Osim toga, lošim vaspitanjem, roditelji ukorenjuju strasti u detetovom srcu, a one su krajnje pagubne za dušu. Imamo primere u Svetom Pismu i u Svetom Predanju da su se od čistih i pravednih roditelja radjala oblagodaćena deca – deca svetitelji, kao Presveta Bogorodica, Sv. Jovan Preteča itd.