Pokretanje sopstvenog biznisa može biti izuzetno uzbudljiv i ispunjavajući korak u vašem životu. Međutim, često je propraćeno strahovima i nesigurnostima. Osećaj straha i nepoznanica u vezi sa preduzetništvom je potpuno normalan, ali nije nešto što bi vas trebalo zaustaviti.
Evo nekoliko uobičajenih strahova koje mnogi preduzetnici doživljavaju i kako se nositi s njima:
Finansijski strahovi: Jedan od najvećih strahova kod pokretanja sopstvenog biznisa je finansijska nesigurnost. Pitanja poput “Šta ako ne zaradim dovoljno?” ili “Kako ću platiti svoje račune?” mogu vas opteretiti. Da biste prevazišli ovaj strah, ključno je da napravite detaljan finansijski plan i budžet. Razmislite o tome koliko novca će vam biti potrebno da pokrenete biznis i koliko vremena će vam biti potrebno da postignete očekivanu dobit. Osim toga, razmislite o alternativnim izvorima finansiranja, kao što su zajmovi, partnerstva ili investitori.
Strah od neuspeha: Strah od neuspeha je uobičajen među preduzetnicima. Možda se pitate “Šta ako moj biznis ne uspe?” ili “Šta će drugi reći ako propadnem?” Važno je da shvatite da je neuspeh deo preduzetničkog putovanja i da mnogi uspešni preduzetnici prolaze kroz nekoliko neuspeha pre nego što postignu uspeh. Ključno je da učite iz svojih grešaka, ostanete uporni i ne odustajete od svojih ciljeva.
Strah od neznanja: Pokretanje sopstvenog biznisa može vas suočiti s mnogim nepoznatim situacijama i izazovima. Možda se pitate “Da li znam dovoljno o upravljanju biznisom?” ili “Kako ću se nositi s pravnim i poreskim pitanjima?” Da biste prevazišli ovaj strah, edukujte se što više možete. Pohađanje kurseva, radionica ili konsultovanje stručnjaka u određenim oblastima može vam pružiti veće samopouzdanje i znanje potrebno za vođenje uspešnog biznisa.
Strah od promene: Pokretanje sopstvenog biznisa može zahtevati promene u vašem životu i načinu razmišljanja. Možda ćete se plašiti promene zato što je to nepoznato i neizvesno. Važno je prihvatiti da će biti promena i da je to deo preduzetničkog putovanja. Radite na razvijanju fleksibilnosti i otvorenosti prema novim mogućnostima koje vam se otvaraju.
Strah od konkurencije: Strah od konkurencije može vas sputati i dovesti do osećaja manje vrednosti. Zapamtite da konkurencija postoji u svakom biznisu i da je to normalno. Umesto da se fokusirate na konkurenciju, fokusirajte se na razvijanje svojih jedinstvenih prodajnih prednosti i kako možete pružiti vrednost klijentima na jedinstven način.
Na kraju, važno je zapamtiti da je strah prirodan i da svaki preduzetnik prolazi kroz period nesigurnosti i izazova. Ključno je da prepoznate ove strahove, suočite se s njima i preduzmete korake ka ostvarenju svojih preduzetničkih ciljeva. Prepoznavanje i prevazilaženje strahova može vam pomoći da razvijete samopouzdanje i ostvarite uspeh u sopstvenom biznisu.
Tekst je objavljen u okviru projekta “Veštine preduzetništva: Edukacija za primenu novih tehnologija i savremenih načina upravljanja biznisom”
Sekretarijat za privredu