Sprečavanje i zaustavljanje nasilja podrazumeva posvećenost stvaranju bezbednog okruženja u kojem deca mogu da napreduju bez straha u socijalnom i obrazovnom smislu.
Maltretiranje je agresivno ponašanje koje je namerno i podrazumeva da postoji neravnoteža moći ili snage. To je ponašanje koje se ponavlja i može biti fizičko, verbalno ili relacijsko. Dok dečaci mogu da maltretiraju druge koristeći više fizičkih sredstava, devojčice često maltretiraju druge socijalnom isključenošću. Maltretiranje je godinama deo škole, pa čak i radnog mesta. Nedavno su, međutim, tehnologija i društveni mediji stvorili novo mesto za maltretiranje, sajber prostor. Sajber maltretiranje je maltretiranje koje se dešava na mreži i preko mobilnih telefona. Veb lokacije kao što su YouTube, Instagram i Snapchat omogućavaju deci da šalju štetne, stalne poruke drugoj deci 24 sata dnevno.
Ključnu ulogu u sprečavanju nasilja imaju nastavnici i roditelji koji moraju da preduzimaju odgovarajuće mere i na taj način aktivno učestvuju u rešavanju ovog problema.
Saveti za nastavnike i školsko osoblje
Nastavnici i zaposleni i školama treba da budu svesni da se nasilje uglavnom dešava u prostorima kao što su toaleti, dvorište, pretrpani školski hodnici, kao i putem mobilnih telefona i kompjutera (gde je nadzor ograničen ili odsutan). Ako nastavnik primeti maltretiranje u učionici, treba odmah da interveniše kako bi ga zaustavio, sagledao incident i obavestio odgovarajuće školske osoblje. Ne preporučuje se zajednički razgovor sa učenikom koji je zlostavljan i učenikom koji maltretira jer je to je neprijatno i veoma zastrašujuće za učenika koji je žrtva.
Učenici i roditelji treba da budu uključeni u bezbednosne timove i radne grupe za borbu protiv nasilja. Učenici mogu da informišu odrasle o tome šta se zaista dešava i da pouče odrasle o novim tehnologijama koje deca koriste za maltretiranje. Roditelji, nastavnici i školsko osoblje mogu treba da nauče učenike kako da se ponašaju kada dođe do maltretiranja.
Škole i učionice moraju učenicima ponuditi bezbedno okruženje za učenje. Nastavnici moraju eksplicitno da podsete učenike da maltretiranje nije prihvaćeno u školi i da će takvo ponašanje imati posledice. Izrada dokumenta protiv nasilja i davanje i učeniku i roditeljima/starateljima da ga potpišu i vrate u školu pomaže učenicima da shvate ozbiljnost maltretiranja.
Posmatrajte svoje dete da li pokazuje znakova da je maltretirano
Deca možda nisu uvek glasna o maltretiranju. Znaci na koje morate obratiti pažnju: pocepana odeća, oklevanje oko odlaska u školu, smanjen apetit, noćne more, plač ili opštu depresiju i anksioznost. Ako otkrijete da je vaše dete maltretirano, ne govorite mu da „pusti to“ . Umesto toga, vodite otvorene razgovore u kojima možete saznati šta se zaista dešava u školi kako biste mogli da preduzmete odgovarajuće korake da ispravite situaciju. Najvažnije je da dete zna da ćete mu pomoći i da treba da pokuša da ne uzvrati.
Naučite svoje dete kako da se nosi sa maltretiranjem
Vežbajte scenarije kod kuće u kojima vaše dete uči kako da ignoriše nasilnika i/ili razvije asertivne strategije za suočavanje sa maltretiranjem. Pomozite svom detetu da identifikuje nastavnike i prijatelje koji mu mogu pomoći u slučaju da ih neko maltretira.
Postavite granice sa tehnologijom
Obrazujte svoju decu i sebe o nasilju putem interneta i naučite svoju decu da ne odgovaraju i ne prosleđuju preteće e-poruke. Ako odlučite da svom detetu date mobilni telefon, obavestite ga da ćete pratiti njihove tekstualne poruke. Roditelji treba da prijave svako maltretiranje školi i da dokumentuju sve tekstualne poruke, mejlove ili objave na veb lokacijama.
Saveti za roditelje dece koja se nasilno ponašaju
Obrazujte svoju decu o maltretiranju. Moguće je da vaše dete ima problema sa čitanjem socijalnih situacija i ne zna šta radi štetno. Podsetite svoje dete da maltretiranje drugih može imati pravne posledice.
Deca uče ponašanju preko svojih roditelja. Izloženost agresivnom ponašanju ili prestrogo okruženje kod kuće čini decu sklonijom maltretiranju u školi.
Deca sa niskim samopoštovanjem često maltretiraju da bi se bolje osećala. Čak i deca koja izgledaju popularna i voljena mogu imati zle sklonosti. Roditelji treba da rešavaju loše ponašanje i da disciplinuju dete.
Prijavite maltretiranje i maltretiranje putem interneta
Za učenike je važno da prijave svako maltretiranje roditelju ili odrasloj osobi kojoj veruju. Deca često ne prijavljuju maltretiranje putem interneta jer se plaše da će im roditelji oduzeti telefon ili računar. Važno je da deca zapamte da je maltretiranje pogrešno i da njime treba da se bavi odrasla osoba.
Ne uzvraćajte maltretiranjem
Možda je teško ne uzvratiti maltretiranje, ali pokušajte da ne pokažete bes ili suze. Mirno recite nasilniku da prestane sa maltretiranjem ili jednostavno odšetajte.
Učenici koji su izloženi maltretiranju mogu se osećati preopterećeno, depresivno ili anksiozno. Ako vaše dete ili učenik ima problem u školi jer je maltretirano, psiholog mu može pomoći da razvije otpornost i samopouzdanje. Ovo će omogućiti detetu da bude uspešnije i u društvenom i obrazovnom smislu.
Sprečavanje i zaustavljanje maltretiranja podrazumeva posvećenost stvaranju bezbednog okruženja u kojem deca mogu da napreduju bez straha u socijalnom i obrazovnom smislu.