Где је љубав према лепоти, ту почиње уметност, рекао је Паја Јовановић.
Главна муза и најдражи Пајин модел била је његова 33 године млађа жена, Хермина Даубер Јовановић, позната као Муни.
Иако најинтимнија особа у уметниковом животу, о себи је оставила оскудне податке. Познато је да се за свог 33 године старијег супруга удала у Бечу 1917. године и да су у складном браку провели четири деценије. Из Јовановићевог опуса може се закључити да се између њих развио посебан психоестетски однос, попут приче о Пигмалиону, уметнику који се заљубио у своје дело, пише Политика.
Упознала га је 1905. у Будимпешти. Удала се за њега 27.марта 1917. у Будимпешти.
Трудила се да прати свог времешног супруга, који је био у шестој деценији живота. Он је за њу био Пигмалион, што се очитава на његовим сликама. Увек беспрекорно обучена, у хаљинама од свиле, воала, треперавих одсјаја, често мењајући фризуре за потребе уметника портретисте.
Научила је од свог Пигмалиона како да се обуче, како да седне анфас или у профилу, обнажених леђа и груди, са сликарским реквизитима на глави и у рукама, а често је позирала за акт.
Имала је идеалне пропорције тела, онакве какве је Паја усвајао на академији.
Хармонична пропорција тела, лепо лице и заводљив поглед нису промакли хедонисти какав је био Јовановић. У браку су били 40 година.
Испоштовала је жељу свог супруга и тестаментом од 12.фебруара 1958. оставила Музеју града Београда најдраже уметничке радове Паје Јовановића из властите својине од 1972. године.
Монументални фомати слика које су красиле њихов дом на Londongrasse 67 до Херминине смрти, данас су поново део њиховог атељеа у Музеју Паје Јовановића, који није успела да види јер је била у позним годинама, иако је то био њихов заједнички сан. Сахрањена је по својој жељи у Београду, поред Паје Јовановића, у Алеји великана на Новом гробљу.
Изложбу “Муни – уметничка инспирација Паје Јовановића” ауторке Исидоре Савић можете погледати у Музеју Паје Јовановића.
Политика/Србија данас/Опанак