“Ukaz protiv bluda” kneza Miloša Obrenovića – kažnjavao je vanbračne veze iako je sam bio poznat po njima

0
973

Prostitucija u Srbiji se u doba stvaranja nove srpske države pokazala kao veoma žilav zanat, koji ni knez Miloš Obrenović nije mogao da suzbije onako kako je želeo, mada se lično založio. A kada prostitutke i njihove mušterije ni lepim ni ružnim, ni kaznama ni nagradama nije mogao da odvikne od bluda, onda je pokušao da pronađe i iskoreni uzroke bludnog ponašanja. Ili bar one koji su se njemu takvima činili.

Bludom se, naime, polovinom 19. veka nije smatrala samo ljubav za novac, nego i bilo kakvo vanbračno spajanje žena i muškaraca, uključujući tu i devojke, udovice, kao i supružnike koji bi pobegli iz braka.

Zato je srpski knez u avgustu 1833. godine poslao još jedan ukaz svim okružnim sudovima i sreskim načelnicima. Ukaz su aminovali i Crkva i Popečiteljstvo, odnosno Ministarstvo pravosuđa i prosvete, koje ga je primaocima i razaslalo u vidu cirkularnog pisma.

Njime se tražilo da se stave pod prismotru ona lica koja „na javnu sablazan zajedno u bludu“ žive, te „da se s istim licima za uklonjenje sablazni, preko nadležne građanske vlasti onako strogo postupi“ i da se „ona lica, koja zajedno bludno (nevenčano) žive, posredstvom građanske vlasti rastave, i ka svojim supruzima, ako takve imaju, upute. A javne bludnice da se pod pretnjom stroge kazne, nevaljalog svog života okanu ili prognaju.

Pročitajte i  Prava istina o smrti Đure Jakšića: Ime njegovog ubice danas nosi jedna ulica u Šapcu

„Miloševim ukazom iz 1833. godine doneta je još jedna odluka, na prvi pogled neobična. Tu se objašnjava da između ostalih zloupotreba „koja nam iskorenjavati valja, jeste i sakupljanje muških lica s ženskima na sedištu noćnom, tako nazvanom prelu, selu il sedeljki“.

Smatralo se, dakle, da je tradicionalna seoska zabava, potom i gradska, poznata kao prelo ili poselo, zloupotrebljena, i da se pretvorila u rđav običaj, jer „daje povoda k svađama, bijenju međusobnom i samome ubistvu“.

Stoga se, po kratkom postupku, strogo zabranjuje muškim licima na prelo dolaziti i onde s ženskima sastajati se. Kako je prelo bilo ne samo način da se uz rad i u veselom društvu prekrate duge noći, naročito zimi, nego je mnogim siromašnim ženama pružalo priliku da češljanjem vune, pravljenjem pređe i drugog ručnog rada ponešto i zarade, Miloš je dozvolio tim trudbenicama „na prelu sastajati se“.

Pročitajte i  Srpski despot bez despotovine - Zmaj Ognjeni Vuk, istorijska ličnost sa mitskom biografijom

Ali, one su bile dužne prelo držati bez muškaraca. I to isključivo u kućama, a ne po polju, gde su se prela preselila, što je davalo „veću priliku k bludodejaniju, pevankom i vriskom svojom susedne umorne ljude, želeći od truda svoga noću otpočinuti, uznemiravali“. Naravno, ukaz se završavao i pretnjom stroge kazne za onog ko ga prekrši, s tim da nije navedeno kojom, niti postoji izveštaj koliko su ove mere zaista bile delotvorne.

Babin bordel

Neki Radovan Katanić iz Beograda požalio se knezu Milošu 27. jula 1822. godine kako je dao svoju kafanu pod zakup nekoj baba Petriji i kako je ta baba u početku pošteno i lepo radila, „ali od pre dva meseca taki je započela kurve dovoditi i pod Turke odvoditi u mojoj kući. Ja sam dosta puta bio psovan od mojih komšija zbog njenog nevaljalstva, i njoj sam govorio da se toga posla mane. Na to je ona odgovorila da ona ne može kurve oterati iz mehane.“

Rospije sa Turcima

Upravnik policije u Beogradu Petar Lazarević, 23. jula 1829. godine, piše knezu Milošu: „Više puta vojvoda mi je beogradski predstavljao kojekakve rospije, koje se nalaze po Bukureš-mahali i izvan Varoš kapije, koje su i burdelje sebi napravile, pak po svu noć sa Turcima i tobdžijama lome vrat. Kavge se događaju, noževima se seku, kao što se dogodilo pre pet dana u jednom burdelju noću: slučajno naiđu koldžije (patroldžije) na njih, tu se iseku, i veliku bunu učine. Sada sa ovakima sam ne znam šta ću da činim.“

Pročitajte i  Braća Vajagić kao novi Jugovići: Napustili Ameriku i sa ocem krenuli u rat za Srbiju! Postali HEROJI ZA VEČNOST

No, čitava ironija u vezi sa knjazovim ukazom o prostituciji i bludu krije se iza same prirode Miloša Obrenovića. Poznato je da je knez Miloš bio vrlo neveran svojoj supruzi kneginji Ljubici. Jednom je tako ukrao iz turskog roblja lepu Petriju, i doveo je kod Ljubice u Crnuću da joj služi, a sebi uzeo za ljubavnicu. Petrija mu je rodila i ćerku kojoj su dali ime Velika, ali je sama kneginja Ljubica presudila lepoj Petriji kuburom. Smatra se da je knez Miloš Obrenović u svojim ljubavnim aferama imao čak jedanaestoro vanbračne dece.

Kneginja Ljubica

Opanak, Vesti

Inicijalizacija u toku...

POSTAVI ODGOVOR

molimo unesite svoj komentar!
ovdje unesite svoje ime